تابلو برق صنعتی

بایگانی
  • ۰
  • ۰

کلیدهای اتوماتیک در انواع تک پل، دو پل، سه پل و چهار پل تولید می شوند. کلیدهای اتوماتیک از عمر بسیار بالاتر و قدرت قطع بالاتری نسبت به کلیدهای مینیاتوری و کلیدهای حرارتی ببرخوردار هستند که قدرت قطع کلیدهای اتوماتیک کمپکت از ۱۶ تا ۱۵۰ کیلو آمپر می باشد.

کلیدهای اتوماتیک کمپکت قابلیت نصب موتور جهت اتوماتیک کردن قطع و وصل کلید از راه دور را نیز دارا می باشند. هم چنین بر روی این کلیدها امکان نصب و قرار دادن کنتاکت کمکی، کنتاکت خطا، رله ی آندر ولتاژ و رله ی شنت جهت برآورده کردن نیازهای مختلف که در مدار وجود دارد قرار داده شده است.

کلید اتوماتیک یا کلید کمپکت که به آن MCCB‌ می گویند که مخفف Molded Case Circuit Breaker است.در واقع تجهیزی برای قطع و وصل جریان و ولتاژ برق به صورت ایمن می‌باشد.

کلید اتوماتیک کمپکت

کلید اتوماتیک کمپکت از انواع کلیدهای الکترومکانیکی فشار ضعیف است که وظیفۀ قطع یا وصل مدار الکتریکی را برعهده دارد. کلید اتوماتیک اشنایدر توان قطع و وصل جریان نامی و همچنین قطع و وصل جریان اتصال کوتاه و اضافه بار را دارا است.

کلید اتوماتیک کمپکت در بارهای اضافی از پیش تعیین شده بدون آسیب رسیدن به کلید، مدار را قطع می کند. بنابراین کلید قطع مدار وسیله ای است ترکیبی که یک کلید قطع و یک وسیله حفاظت جریان اضافی تشکیل شده است. عملکرد آن مشابه ترکیب کلید معمولی همراه با فیوز است. همچنین کلیدهای اتوماتیک می توانند حفاظت اتصال به زمین، حفاظت موتوری و حفاظت ژنراتوری را با استفاده از رله های میکرولوجیک تعبیه شده داخل کلید تامین کنند.

نماد Iu نشان دهنده جریان نامی کلید است که در کلیدهای اشنایدر از ۱۶ آمپر تا ۱۶۰۰ آمپر طراحی می شود. اندازه و قالب این کلید اتوماتیک کمپکت با افزایش جریان نامی آن ها بزرگ می شود.

کلید های اتوماتیک کمپن رنج جریان مختلفی دارند که با کد کالا روی پلاک کلید مشخص می شود. کلید اتوماتیک اشنایدر تا رنج ۱۰۰ آمپر با نماد NSX100، تا رنج ۱۶۰ آمپر با نماد NSX160، تا رنج ۲۵۰ آمپر با نماد NSX250، تا رنج ۴۰۰ آمپر با نماد NSX400، تا رنج ۶۳۰ آمپر با نماد NSX630، تا رنج ۱۶۰۰ آمپر با نماد NS16،  کلید های هوایی تا رنج ۱۶۰۰ آمپر با نماد NT16 و  تا رنج ۶۳۰۰ آمپر با نماد NW63 نمایش داده می شوند.

 حساسیت کلید اتوماتیک کمپکت اشنایدر

دلیل اصلی که یک کلید کمپکت اشنایدر را حساس ساخته اند وجود جریان های هجومی در شبکه می باشد که کلید اتوماتیک را مجبور میکند از خود  واکنش نشان دهد. شدت جریان های هجومی در کمتر از ثانیه به شدت زیاد خواهد شد، که این موضوع می ‌تواند ناشی از اتصال کوتاه، اتصال دو فاز به یکدیگر و یا اضافه بار های غیر معقول در سیستم باشد.

https://industrial-switchboards.blog.ir/1400/12/22/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%A2%D8%A8-%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%DA%98%D9%86%D9%87

در چنین وضعیتی می گویید که فیوز ها و یا کلید های مینیاتوری نیز می ‌توانند چنین سطح امنیتی را دارا باشد. آنها هم نسبت به اضافه جریان در سیستم حساسیت خاص خود را دارند و در صورت ایجاد وارد عمل شده و مدار را قطع می کند.

کلید کمپکت اشنایدر که گاها آن را با نام کلید اتومات یا کلید اتوماتیک نیز شناخته شده اند، در رنج های متفاوتی از جریان  طراحی شده اند.

کلید کمپکت اتوماتیک عمدتا در سیستم های پایین دست شبکه های توزیع در مجاورت مصرف کننده های نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. برای این منظور در ابتدای ورودی تابلو های صنعتی به عنوان کلید های اصلی و یا در خروجی تابلو های توزیع شهری با عنوان بریکر نهایی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

  • ۰۰/۱۲/۲۲
  • ماکان غیوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی