تابلو برق صنعتی

بایگانی
  • ۰
  • ۰

ترمز الکتروموتور در بعضی از تجهیزات صنعتی لازم بوده و وظیفه توقف در گردش الکتروموتور پس از قطع جریات برق را دارد و به طور کلی به دسته های زیر دسته بندی می شوند ترمز الکتروموتور

الکتروموتور های مجهز به ترمز مکانیکی

همانطور که از نام  این نوع از ترمز ها مشخص است عملکردشان به صورت مکانیکی میباشد، در ساختار این ترمز از یک دیسک  ثابت و یک دیسک وصل به قسمت اصلی الکتروموتور است مورد استفاده قرار میگیرد.

دیسک هایی که در این نوع از ترمز الکتروموتور ها به کار رفته به واسطه لنت و فنر به یکدیگر محکم بسته شده اند که زمانی که جریان به موتور متصل میشود بوسیله یک عدد آهن ربایی که سیم پیچی شده جریان را به طور موازی با مداری که نامش استاتور است قرار دارند که این اتصال را از هم با میکند و موجب آزاد سازی شفت روتور میشود.

ازاین نوع ترمزها در فناوری مثل بالابر های فردی ، آسانسور ها، و تمام  دستگاه هایی  که نیاز دارند زیر بار متوقف شوند استفاده میشود.

مشخصات فنی ترمز الکتروموتور

شکل هندسی ترمزهای الکتروموتور دایره ای است و عملکرد آن بر اساس نیروی الکترومغناطیسی صورت می گیرد. نحوه کارکرد ترمز دینام به این صورت است که دو دیسک، یک دیسک ثابت و یک دیسک متحرک که به شفت الکتروموتور متصل است هنگام اتصال جریان برق، نیروی مغناطیسی به وجود آمده لنت های ترمزها (قسمت ثابت ترمز) را به سمت عقب جذب می کند و پس از قطع جریان به کمک نیروی کششی، فنری که پشت لنت ها قرار دارد به قسمت متحرک ترمز متصل شده و از حرکت آن جلوگیری می کند.

کاربرد ترمز الکتروموتور

معمولا در فعالیت های حساسی که ضروری است سیستم پس از قطع شدن جریان در کسری از زمان متوقف شود، نیاز به نصب ترمز روی الکتروموتور می باشد. بطور مثال در آسانسور هنگام بروز حادثه سنسورهایی قرار داده شده که جریان را قطع می کند و با عملکرد ترمز دینام، کابین متوقف می شود.

  • ۰۰/۱۲/۲۲
  • ماکان غیوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی